Servicekosten en warmtekosten

Woon je in een appartementencomplex, beneden- of bovenwoning of kamer? Dan betaal je naast de kale huur ook servicekosten. Servicekosten betaal je voor het onderhouden van gedeelde ruimtes. Zoals de hal, gangen of het trappenhuis. Ook stroomverbruik van de verlichting en/of lift, tuinonderhoud en glasbewassing zijn servicekosten.

Waar betaal je precies voor?
In de folder overzicht servicekosten vind je een overzicht van de servicekosten die we bij WSN hebben. Je betaalt alleen voor de servicekosten die op jouw huurspecificatie staan.

Maandelijks voorschotbedrag
WSN maakt elk jaar een inschatting van de servicekosten. Als huurder betaal je elke maand een voorschot voor deze kosten in je huur. We proberen het voorschotbedrag en de echte kosten zo dicht mogelijk bij elkaar te houden. Elk jaar beslissen we voor 1 februari of het voorschotbedrag verandert. Als dit zo is, ontvang je van ons een brief.

Jaarlijkse afrekening
Elk jaar tussen april en juli ontvang je een overzicht van de servicekosten. Dit heet een afrekening. Hierin vergelijken we de voorschotten die je hebt betaald met de echte kosten die zijn gemaakt. Heb je te veel vooruitbetaald, dan krijg je geld terug. Waren de kosten hoger, dan moet je bijbetalen. Voor huurwoningen in een Vereniging van Eigenaren (VvE) zijn we afhankelijk van informatie van de VvE beheerder. Hierdoor kan het zijn dat je de afrekening pas na 1 juli ontvangt. 

Warmtekosten blokaansluiting
Woon je in een complex met een gedeelde aansluiting voor gas (blokaansluiting)? Dan betaal je maandelijks een bedrag aan warmtekosten. Ook dat is een voorschotbedrag. We kunnen steeds meer voorschoten ‘op maat’ aanpassen. Met de toepassing Homii hebben we steeds beter inzicht in het verbruik tot nu toe. Zo kunnen we voor iedere huurder een passend voorschot maken. Dit voorkomt dat je aan het eind van het jaar veel geld moet bijbetalen of terugkrijgt.

De toepassing Homii is nog in ontwikkeling. In de toekomst willen we jou als huurder via Homii inzicht geven in je warmteverbruik. Je kan dan op ieder moment zelf zien wat je verbruikt. Zo zie je op tijd of je voorschot klopt. Ook helpt het om te besparen op je gasverbruik.

Tegelijk met de afrekening servicekosten, ontvang je ook de afrekening warmtekosten. De afrekening wordt gemaakt door het meetbedrijf Ista of Techem. Dit is afhankelijk van waar je woont. WSN verrekent het bedrag dat je terugkrijgt of moet bijbetalen.

Bekijk het filmpje van Ista of Techem met uitleg over hoe blokverwarming werkt.

Hier vind je uitleg over de afrekening service- en warmtekosten 2024

Veel gevraagd over Servicekosten en warmtekosten

Wat zijn servicekosten?

Algemeen

Je betaalt elke maand servicekosten voor alles wat te maken heeft met de gedeelde ruimte(s) en centrale voorzieningen bij je woning. Je betaalt mee aan bijvoorbeeld:

  • schoonmaak en/of glasbewassing
  • stroomverbruik verlichting, lift en/of mechanische ventilatie
  • tuinonderhoud

In je huurovereenkomst staat vermeld waar jij servicekosten voor betaalt.

Waarom betaal ik in de servicekosten voor voorzieningen die ik niet gebruik?

Algemeen

Je betaalt mee aan diensten voor gemeenschappelijk ruimte(n) of voorzieningen, waarvan individuele huurders gebruikmaken of kunnen maken. Dit is zo aangegeven in het Beleidsboek van de Huurcommissie. Een bewoner die op de begane grond woont en een eigen voordeur en brievenbus heeft, hoeft geen gebruik te maken van alle gedeelde ruimte(n) of voorzieningen. Deze persoon hoeft een deel van de kosten dan niet te betalen.

Hoe bepaalt WSN de hoogte van mijn voorschotbedrag?

Algemeen

WSN kijkt naar eerdere kosten en maakt een schatting voor het nieuwe jaar. Als prijzen stijgen of dalen, verandert het voorschot mee. We proberen het voorschotbedrag zo in te schatten, dat je aan het eind van het jaar weinig bij moet betalen of terugkrijgt.

Waarom krijg ik een afrekening van servicekosten?

Algemeen

Een keer per jaar vergelijkt WSN je betaalde voorschotten voor service- en warmtekosten met de echte kosten van het afgelopen jaar. Je krijgt geld terug of moet bijbetalen. Voor 1 juli ontvang je hierover een brief. Ben je ondertussen verhuisd? Dan sturen we de afrekening naar je nieuwe adres.

Hoe worden de echte servicekosten berekend?

Algemeen

De servicekosten worden berekend op basis van de diensten die je ontvangt van onze leveranciers. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten die gemaakt zijn voor schoonmaak of tuinonderhoud. Voor de verdeling van de servicekosten over je woongebouw volgen we het beleid servicekosten van de Huurcommissie. Informatie vind je op Huurcommissie.nl.

Hoe worden de echte warmtekosten berekend?

Algemeen

Voor de afrekening van stookkosten in complexen met blokverwarming, werkt WSN samen Ista en Techem. Je verbruik wordt gemeten met meters op je radiatoren. Om de eindafrekening te maken, leest Ista of Techem deze meters uit.

  • Woon je aan Duifhuis, Paulus Potterhof of Van Oldenbarneveltstraat, dan verzorgt Ista je eindafrekening? Op www.ista.nl vind je informatie en uitleg.
  • Woon je aan Vetkamp 101-175, dan verzorgt Techem je eindafrekening? Op www.techem.nl vind je informatie en uitleg.

WSN verrekent jaarlijks, tegelijk met de afrekening servicekosten, ook het bedrag aan warmtekosten dat je terugkrijgt of nog bij moet betalen.

Ista en Techem zijn GEEN energieleveranciers, zij verzorgen voor ons alleen de meting en de afrekening. Voor de gaslevering heeft WSN een contract met Aenergie.

Wat als ik of anderen stroom gebruiken via de centrale meter?

Algemeen

Iemand die zijn/haar scootmobiel of elektrische fiets oplaadt in een gedeelde ruimte, betaalt hiervoor. Het bedrag dat je betaalt voor het verbruik, trekken wij af van de totale kosten van het stroomverbruik voor de gedeelde ruimte. WSN probeert misbruik zoveel mogelijk te voorkomen.

Zijn de stopcontacten in de berging op mijn eigen stroom?

Algemeen

Dat verschilt per gebouw. WSN kan dit voor je nakijken.

Ik betaal servicekosten. Welke energieleverancier levert gas en stroom in de gedeelde ruimten?

Algemeen

Voor de inkoop van stroom en gas in complexen met gedeelde ruimten en blokverwarming, heeft WSN, net als vrijwel vijftig procent van alle woningcorporaties, een contract via Aenergie. Zij zijn in 2002 opgericht om centraal energie in te kopen voor, met name, woningcorporaties. De stroom die Aenergie inkoopt bij Engie is 100% duurzaam opgewekt via windenergieprojecten. Wij vinden het belangrijk om ook op deze manier bij te dragen aan een beter milieu.

Betaal ik servicekosten voor zonnepanelen?

Algemeen

Nee, bij WSN betaal je geen servicekosten voor zonnepanelen. Wij willen helpen om jouw woonlasten lager te maken. Daarom hoef je bij ons niet te betalen voor zonnepanelen.

Tellen de servicekosten mee voor de berekening van huurtoeslag?

Algemeen

Sommige servicekosten tellen mee voor de berekening van huurtoeslag. Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid om je huur te helpen betalen. Je krijgt huurtoeslag als je inkomen en huur niet te hoog zijn. Op deze pagina kun je controleren of je recht hebt op huurtoeslag.

Wanneer en waarom verandert mijn voorschotbedrag?

Algemeen

Het voorschotbedrag voor servicekosten of warmtekosten wordt meestal elk jaar aangepast. Dit gebeurt als de kosten veranderen, bijvoorbeeld door hogere energieprijzen of als je verbruik anders is dan verwacht. In december bekijken we of het nodig is om het voorschotbedrag per februari aan te passen. Je krijgt van ons een brief als je voorschot wordt aangepast.

Wat kan ik doen als ik het verhoogde voorschotbedrag niet kan betalen?

Algemeen

Neem contact met ons op. We kijken samen naar een oplossing, zoals een betalingsregeling.

Kan ik het voorschotbedrag voor warmtekosten verhogen?

Algemeen

Ja dat kan. Neem contact met ons op.

Waarom is het voorschot voor warmtekosten voor 2025 verlaagd terwijl er in de media werd gesproken over hoge gasprijzen?

Algemeen

Aenergie (het bedrijf dat gas voor ons inkoopt) heeft het gas goedkoper kunnen inkopen. De prijs blijft een jaar hetzelfde. Daardoor zijn de prijzen in 2025 lager dan in 2024. Voor het eerst zijn de voorschotten voor warmte in 2025 berekend met hulp van gegevens uit de toepassing Homii. We hebben gekeken hoeveel gas er in 2024 is gebruikt en wat de prijzen in 2025 zijn. Zo hebben we per adres een passend voorschot berekend.

Waarom is de aanpassing van het voorschot voor stroom, schoonmaak en tuinonderhoud in 2024 pas per 1 juli doorgevoerd?

Algemeen

WSN had voor 2024 pas halverwege het jaar genoeg informatie om het voorschotbedrag goed te kunnen berekenen.

Die informatie ging over:

  • nieuwe prijzen van leveranciers;
  • de echte kosten in de eerste helft van het jaar;
  • prijsstijgingen volgens contracten, bijvoorbeeld met schoonmaakbedrijven of tuinmannen.

Het is normaal en toegestaan om het voorschot halverwege het jaar aan te passen, als huurders dat op tijd te horen krijgen. Zo voorkomt WSN dat je aan het eind van het jaar veel moet bijbetalen of terugkrijgt.

Wat als ik het niet eens ben met het voorschotbedrag voor warmtekosten?

Algemeen

Neem contact met ons op. Leg uit waarom je het niet eens bent en stuur eventuele bewijsstukken mee.

Hoe kan het dat ik aan het eind van het jaar moet bijbetalen, terwijl het voorschotbedrag voor dat jaar was verhoogd?

Algemeen

Ook na de aanpassing van de voorschotten kunnen de echte kosten over het hele jaar hoger zijn dan verwacht. Dit kan komen door:

  • hogere energieprijzen of meer verbruik in de tweede helft van het jaar;
  • grotere prijsstijgingen bij schoonmaak of tuinonderhoud dan eerder gedacht;
  • extra werk of eenmalige klussen die onder de servicekosten vallen;
  • een te laag voorschot in de eerste maanden van het jaar.

 Een voorschot is altijd een schatting. De eindafrekening wordt gemaakt op basis van de echte, aantoonbare kosten. Als je minder aan voorschot hebt betaald dan nodig was, moet je het verschil bijbetalen.

Waarom zijn de kosten voor stroom in de centrale ruimte zo hoog? We hebben toch zonnepanelen op het dak?

Algemeen

De zonnepanelen op het dak van het woongebouw zijn aangesloten op de stroomvoorziening van elke woning apart. Toen de zonnepanelen geplaatst werden, was dit het beste voor de huurders. Nu zijn de regels en kosten veranderd. Daarom is het nu minder voordelig. Helaas kunnen we niet zomaar veranderen waar de stroom van de zonnepanelen naartoe gaat.

Ik heb maar een deel van het jaar in de woning gewoond. Hoe gaat dat met de afrekening van servicekosten?

Algemeen

Je betaalt alleen servicekosten over de periode dat je er woonde.

Wie betaalt de servicekosten voor leegstaande woningen?

Algemeen

Die kosten betaalt WSN.

Wanneer krijg ik mijn servicekosten terugbetaald?

Algemeen

Als je geld terugkrijgt, betalen we dit binnen 4 weken nadat je de afrekening hebt gekregen.

Ik kan mijn afrekening servicekosten niet betalen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neem contact met ons op. We kijken samen naar een oplossing, zoals een betalingsregeling.

Waarom betaal ik administratiekosten over de afrekening servicekosten?

Algemeen

Deze kosten zijn voor het maken en verwerken van de jaarlijkse afrekening. Het bedrag is een vast percentage van de echte kosten: 5% voor gewone servicekosten en 1% voor warmtelevering.

Wat als ik het niet eens ben met de afrekening servicekosten?

Algemeen

Heb je vragen over de afrekening van de servicekosten? We helpen je graag verder. Als je het niet eens bent met de afrekening, is het belangrijk om daar samen over te praten. Als dat niet tot een oplossing leidt, kun je bezwaar maken bij de Huurcommissie. Op de website van de Huurcommissie lees je hoe je dit doet. 

Waarom krijg ik bij de afrekening ook een brief van het meetbedrijf Ista of Techem?

Algemeen

De meters in jouw woning worden op afstand uitgelezen door het meetbedrijf Ista of Techem. Wij verwerken deze gegevens in jouw afrekening. De brief van Ista of Techem sturen wij als bijlage mee. Zo heb je inzicht in jouw jaarverbruik.

Waar vind ik meer informatie over de afrekening warmtekosten van Ista of Techem?

Algemeen

  • Woon je aan Duifhuis, Paulus Potterhof of Van Oldenbarneveltstraat, dan verzorgt Ista je eindafrekening. Op www.ista.nl vind je informatie en uitleg.
  • Woon je aan Vetkamp 101-175, dan verzorgt Techem je eindafrekening. Op www.techem.nl vind je informatie en uitleg.

Wie levert het gas bij blokverwarming?

Algemeen

Voor de inkoop van elektra en gas in complexen met algemene ruimten en blokverwarming, heeft WSN, net als vrijwel 50% van alle andere woningcorporaties, een contract via Aenergie. Zij zijn in 2002 opgericht om centraal energie in te kopen voor, met name, woningcorporaties.

Hoe zit het met de Tijdelijke Tegemoetkoming Blokverwarming (TTB)?

Algemeen

De TTB was een vergoeding van de overheid in 2023 voor mensen met blokverwarming.

Waarom zijn de kosten van centrale stroomvoorziening zo gestegen?

Algemeen

De prijs van stroom is flink gestegen sinds 2022. Voor grote aansluitingen gelden vaak andere (hogere) tarieven dan voor een woning.

Hoe helpt de overheid mij met mijn energierekening?

Algemeen

Als je een laag inkomen hebt, kun je soms steun van de overheid krijgen. In 2024 en 2025 is er het Tijdelijk Noodfonds Energie. In 2025 is deze alweer gesloten, omdat het budget op is. Meer informatie vind je op Tijdelijk Noodfonds Energie.

Hoe kan ik een klacht doorgeven over de geleverde diensten in mijn complex?

Algemeen

WSN zorgt ervoor dat de gedeelde ruimten in jouw complex schoon en veilig zijn. Heb je een klacht over bijvoorbeeld de dienstverlening in jouw complex? Neem contact met ons op.