Geschillencommissie

Het kan voorkomen dat je het niet eens bent met de manier waarop een klacht of probleem is afgehandeld. Als het niet lukt om in goed overleg tot een oplossing te komen, dan is er sprake van een geschil. Dit geschil kun je onafhankelijk laten beoordelen door de Geschillencommissie Woningcorporaties Valleigebied e.o.. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Binnen veertien dagen ontvang je van de Geschillencommissie bericht dat je klacht is ontvangen en of de commissie deze in behandeling neemt.

Online geschil indienen

Klachten worden zorgvuldig behandeld
De Geschillencommissie is een onafhankelijke instantie die adviseert over de afhandeling van de klachten. Na ontvangst van je klacht vraagt de commissie een verweerschrift op bij de corporatie. Dit verweer ontvang jij ook. Vervolgens houdt de commissie een hoorzitting. Je kunt dan je standpunt mondeling toelichten en de commissie kan vragen stellen. Een medewerker van de corporatie is dan ook aanwezig. Zowel jij als de medewerker mag zich laten bijstaan door maximaal twee personen. De hoorzitting is altijd op het kantoor van de verhuurder of in de regio bij een andere corporatie. De Geschillencommissie kan, voordat de zitting gehouden wordt, op locatie een onderzoek instellen. Zowel jij als een medewerker van de corporatie kan uitgenodigd worden daarbij aanwezig te zijn.

Deskundig advies
Nadat alle partijen zijn gehoord, brengt de Geschillencommissie binnen drie weken advies uit aan het bestuur van de betreffende corporatie. De klager ontvangt ook dit advies. Het advies is niet bindend, maar het bestuur van de corporatie kan slechts schriftelijk en gemotiveerd van het advies afwijken. De beslissing van het bestuur van de corporatie wordt binnen een termijn van vier weken aan klager en Geschillencommissie bekend gemaakt.

De Geschillencommissie is onafhankelijk
Een Geschillencommissie is geen gerechtelijke instantie maar een aanvulling op de werkzaamheden van de corporatie. De commissie bestaat uit een voorzitter, twee juristen en twee vastgoedspecialisten. De leden worden benoemd op grond van persoonlijke eigenschappen, ervaring en deskundigheid. De commissie bestaat uit buitenstaanders die de klacht onafhankelijk beoordelen en binnen een voorgeschreven termijn advies uitbrengen. De leden van de commissie en haar secretariaat zijn verplicht tot geheimhouding van de gegevens waarvan zij in het kader van de behandeling van de geschillen kennis hebben genomen.

Contactgegevens
Geschillencommissie Woningcorporaties Valleigebied e.o.
Postadres: Hoffestraat 41, 7451 AE te Holten
Email: secretariaat@klachtencommissiegwv.nl
Telefoon: (085) 023 27 23

Online geschil indienen

Veel gevraagd over Geschillencommissie

Wat zijn de contactgegevens van de Geschillencommissie Woningcorporaties Valleigebied?

Algemeen

Geschillencommissie Woningcorporaties Valleigebied e.o.
Postadres: Hoffestraat 41, 7451 AE te Holten
Email: secretariaat@klachtencommissiegwv.nl
Telefoon: (085) 023 27 23

Ik heb een klacht ingediend bij de Geschillencommissie Woningcorporaties Valleigebied. Hoe gaat het nu verder?

Algemeen

Stap 1
Nadat je een klacht hebt ingediend, ontvangt je van de commissie een ontvangstbevestiging. De commissie beoordeelt eerst of aan alle voorwaarden voor het indienen van een klacht is voldaan en of zij bevoegd is om van het geschil kennis te nemen. Niet alle geschillen neemt de commissie in behandeling. Als je bijvoorbeeld de interne klachtprocedure bij de corporatie niet hebt doorlopen of het geschil is al voorgelegd aan de rechter, dan is er voor de commissie geen taak. In het Reglement Geschillencommissie Woningcorporaties Valleigebied kun je de verdere voorwaarden nalezen.

Stap 2
Is aan alle voorwaarden voldaan, dan krijgt de woningcorporatie de gelegenheid om schriftelijk op ke klacht te reageren. Van het verweer ontvangt je een kopie.

Stap 3
Gebruikelijk is dat wij je gelijktijdig met toezending van het verweer de uitnodiging sturen voor een hoorzitting. De hoorzittingen zijn al ingepland en staan vast. Tijdens de zitting kun je je klacht nog eens mondeling toelichten. Bovendien biedt het de commissie de gelegenheid om jou en de betrokken corporatie vragen te stellen. Dit kan verhelderend werken. De zitting wordt gehouden aan het eind van de middag/begin van de avond en duurt over het algemeen niet langer dan een uur. Je kan je tijdens de hoorzitting laten bijstaan of iemand machtigen om namens jou het woord te voeren. 

Stap 4
De procedure eindigt met een advies van de Geschillencommissie. Het advies is schriftelijk en wordt binnen drie weken naar de corporatie gestuurd. Het advies van commissie is niet bindend, maar de corporatie kan alleen schriftelijk en gemotiveerd van het advies afwijken.

De corporatie maakt binnen één maand na ontvangst van het advies zijn beslissing schriftelijk kenbaar aan de klager en aan de Geschillencommissie. Bij de bekendmaking van het besluit wordt het advies van de Geschillencommissie altijd toegevoegd. Er is geen hoger beroep mogelijk. Wel kun je je zaak alsnog voorleggen aan de Huurcommissie of de gewone rechter, als je de uitspraak van de commissie onredelijk vindt. In dat geval dien je de corporatie te dagvaarden. De rechter zal de beslissing van de commissie echter slechts beperkt toetsen. Voor zo’n procedure is doorgaans de inschakeling van een advocaat noodzakelijk.