Woning toegewezen gekregen

Er komen allerlei zaken kijken bij het huren van een woning. Met de vragen en antwoorden hieronder helpen we je op weg.

Veel gevraagd over Woning toegewezen gekregen

Ik heb geen inkomen. Moet ik wel een inkomensverklaring inleveren?

Algemeen

Ja, ook als je geen inkomen hebt, is er toch een inkomensverklaring 2021 of de definitieve aanslag inkomstenbelasting, huur-, zorg- of kinderopvangtoeslag 2021 nodig.

Waar kan ik een inkomensverklaring opvragen?

Algemeen

Je kunt je inkomensverklaring 2021 of de definitieve aanslag inkomstenbelasting, huur-, zorg- of kinderopvangtoeslag 2021 opvragen bij de Belastingdienst via het gratis telefoonnummer (0800) 0543. Let op: je hebt daarvoor altijd je BSN-nummer nodig. Dit nummer staat op je rijbewijs of identiteitsbewijs. Vraag de inkomensverklaring op tijd aan (levertijd 5 werkdagen).

Ook kun je de inkomensverklaring opvragen met je DigiD.

Ik ben vergeten de meterstanden door te geven aan de energieleveranciers. Hebben jullie de beginstanden voor mij?

Algemeen

Ja, die vind je op het opleveringsformulier dat je bij de oplevering van onze woonconsulent hebt gekregen. 

Ik heb een woning toegewezen gekregen, maar nu wil ik de woning toch niet accepteren. Wat nu?

Algemeen

Er zijn 2 situaties mogelijk:

  1. De huurovereenkomst is nog niet ondertekend. Je kunt dan de woning nog afzeggen. Neem contact met ons op. Wij gaan dan op zoek naar een nieuwe huurder. Je houdt je inschrijfduur.
  2. De huurovereenkomst is al door jou ondertekend. Dan gelden helaas de regels voor een huuropzegging en verlies je een deel (25%) van je inschrijfduur. Om de rest van je inschrijfduur (75%) te houden, moet je je wel binnen een jaar weer inschrijven bij WoningNet Eemvallei. Weet je zeker dat je de woning niet wilt gaan huren? Ga dan naar Huur opzeggen.

Ik wil de sleuteloverdracht van mijn woning verplaatsen. Kan dat?

Algemeen

Soms kan dat. Maar dan moet er wel ruimte zijn in de agenda van de woonconsulent van WSN. Het naar voren verplaatsen van de afspraak kan niet. Wij hebben de sleutels dan nog niet of er wordt bijvoorbeeld nog in de woning gewerkt. De ingangsdatum van de huurovereenkomst en de huurbetaling veranderen niet.

Kan ik een plattegrond van mijn huurwoning krijgen?

Algemeen

Ja, dat kan. Neem contact met ons op.

Let op, de afmetingen op een plattegrond kunnen toch iets afwijken van de werkelijke situatie. Meet daarom zelf de woning na voordat je gordijnen, vloerbedekking en/of andere zaken bestelt. Op Woningnet staat ook een plattegrond.

Moet ik mij inschrijven bij de gemeente als ik een woning van jullie ben gaan huren?

Algemeen

Ja, binnen 5 dagen na de verhuisdatum moet je je nieuwe adres aan de gemeente Nijkerk doorgeven. Je kunt dit ook regelen via de website van de gemeente. Je wordt dan ingeschreven in de basisadministratie (GBA). Ook word je dan automatisch uitgeschreven bij de gemeente en/of op het adres waar je eerst woonde.

Wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

Algemeen

Voor of tijdens de oplevering teken je de huurovereenkomst. Als je de eerste huur hebt betaald, krijg je tijdens de oplevering de sleutels van je woning.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner(s)?

Algemeen

Stuur de post terug. Streep het adres door en schrijf er 'retour afzender' op. Je kunt het zo in de brievenbus doen. Een postzegel is niet nodig. Wij geven, in verband met de privacy, het nieuwe adres van de vorige bewoners niet door.

Wat gebeurt er tijdens de oplevering van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Tijdens de oplevering loopt onze woonconsulent of projectleider nieuwbouw samen met je door de woning. Hij/zij schrijft de bijzonderheden in een opleverrapport. Ook maakt hij/zij afspraken over mogelijke nog uit te voeren werkzaamheden. Als je de huurovereenkomst nog niet hebt getekend, dan doe je dat ook op dat moment. Hierna krijg je de sleutels van de woning.

Vergeet niet dat de eerste huur op onze rekening moet staan, voordat je de sleutels ontvangt.

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Algemeen

De eerste huur moet op onze rekening staan voordat je de sleutels ontvangt. Betaal hier direct je eerste huur. Je kunt vóór de oplevering ook pinnen bij ons op kantoor.

Wie zorgt voor een naamplaatje bij de voordeur?

Algemeen

Huur je een woning in een appartementencomplex?

  • Dan leveren wij een naamplaatje voor het bellentableau of de intercom bij de centrale ingang van het complex. In alle andere gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor het naamplaatjes.

Huur je al langer van ons?

  • Is het naamplaatje in het bellentableau of de intercom bij de ingang van een flat kapot of slecht leesbaar? Neem contact met ons op. In alle andere gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor het regelen van een nieuw naamplaatje.