BLADER
DOOR DE
INFORMATIE

Starten met huren

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! Wij plannen een afspraak voor het ondertekenen van uw huurcontract en het opleveren van uw nieuwe woning.

Vragen over Starten met huren

Categoriëen

Kan ik een nieuw naamplaatje aanvragen?

Is het plaatje kapot of niet meer leesbaar? Dan vervangen wij het plaatje gratis, mits dit onderdeel uitmaakt van de intercom of bellentableau. Belt u daarvoor met ons (033) 247 74 00.

Wat zijn de kosten voor een nieuw naamplaatje omdat de oude niet meer leesbaar is?

Hier rekenen wij geen kosten voor, mits dit onderdeel uitmaakt van de intercom of bellentableau. Belt u daarvoor met ons (033) 247 74 00.

Wanneer wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd?

  • De prognose van oplevering houden we bij op de website. 
  • Wanneer de definitieve opleverdatum bekend is wordt u persoonlijk op de hoogte gesteld via e-mail, brief of telefonisch.
  • We streven er naar om vier weken voor oplevering de datum kenbaar te maken, maar zijn afhankelijk van de aannemer.

Ik heb een klacht over mijn gehuurde nieuwbouwwoning. Bij wie kan ik terecht?

Bij de oplevering van uw woning ontving u een bewonersinformatieboekje. Hierin leest u met wie u contact op kunt nemen bij storingen en/of reparaties.

Ik ben vergeten de meterstanden door te geven aan de energieleveranciers. Hebben jullie de beginstanden voor mij?

Ja, die vindt u op het opleveringsformulier. Die heeft u bij de oplevering van de woonconsulent gekregen. Kunt u het formulier niet vinden? Bel dan met ons.

Ik heb een woning toegewezen gekregen, maar nu wil ik de woning toch niet accepteren. Wat nu?

Er zijn 2 situaties mogelijk:

  1. De huurovereenkomst is nog niet ondertekend. Je kunt de woning afzeggen. Neem contact met ons op. Wij gaan op zoek naar een nieuwe huurder. Staat de woning tijdelijk leeg door de weigering? Dan brengen wij deze kosten in rekening. Je behoudt wel jouw inschrijfduur.
  2. De huurovereenkomst is ondertekend. Dan gelden de regels voor een huuropzegging en verlies je je inschrijfduur. Weet je zeker dat je de woning niet wilt gaan huren? Ga dan naar Huur opzeggen.

Ik wil de oplevering van mijn woning verplaatsen. Kan dat?

Soms kan de oplevering later plaatsvinden. Dan moet er wel ruimte zijn in de agenda van de woonconsulent. Het naar voren verplaatsen van de afspraak kan niet. Wij hebben de sleutels dan nog niet of er wordt nog gewerkt. De ingangsdatum van de huurovereenkomst en de huurbetaling veranderen niet.

Kan ik een plattegrond van mijn huurwoning krijgen?

Ja, dat dat kan. U kunt ons bellen of mailen, dan sturen wij u die toe.
De afmetingen op een plattegrond kunnen afwijken van de werkelijke situatie. Meet zelf de woning na voor u gordijnen, vloerbedekking en andere zaken bestelt.
Bij de woningadvertentie staat meestal al een plattegrond.

Moet ik mij inschrijven bij de gemeente als ik een woning van jullie ben gaan huren?

Ja, binnen 5 dagen na de verhuisdatum moet u uw nieuwe adres doorgeven. Dit doet u bij de gemeente waar uw nieuwe woonadres is. U kunt dit ook regelen via de website van die gemeente. U wordt dan ingeschreven in de basisadministratie van die gemeente (GBA). U wordt automatisch uitgeschreven bij de gemeente of op het adres waar u eerst woonde.

Wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

Voor of tijdens de oplevering tekent u de huurovereenkomst. Als u de 1e verhuurnota heeft betaald ontvangt u na de oplevering de sleutels van de woning.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Stuur de post 'retour afzender'. Streep het adres door en vermeld 'retour afzender'. Een postzegel is niet nodig. In verband met de privacy geven wij het nieuwe adres van de vertrokken huurder niet door.

Wat gebeurt er tijdens de oplevering van mijn nieuwe woning?

Tijdens de oplevering loopt onze woonconsulent samen met u door de woning. Hij of zij noteert bijzonderheden in een opleverrapport. Ook maakt hij of zij afspraken met u over mogelijke nog uit te voeren werkzaamheden. Als u de huurovereenkomst nog niet heeft getekend doet u dat in de woning en krijgt u de sleutels van de woning. Vergeet niet dat de eerste huur op onze rekening moet staan voor de oplevering van uw woning.

Wanneer betaal ik mijn 1e huur?

Nadat u de 1e verhuurnota van ons ontvangen heeft. Het bedrag moet op onze rekening staan voordat u de sleutels ontvangt. U kunt voor de oplevering ook bij ons op kantoor pinnen.

Ik huur bij jullie. Hoe zit het met de inboedelverzekering?

De inboedelverzekering moet u zelf regelen.
Let er op dat u een inboedelverzekering met huurdersbelang afsluit. Laat u door uw verzekeraar goed informeren.

Verzekeraars omschrijven huurdersbelang vaak als "het belang van de huurder bij vast aan het gebouw aangebrachte voorzieningen, die voor de rekening van de huurder zijn gevallen".
Wanneer je echter al langer in een huurwoning woont, is de kans groot dat je zelf aanpassingen hebt gedaan die je niet zomaar uit je woning kunt verwijderen. Voorbeelden hiervan zijn een nieuwe badkamer en keuken of aanbouw.

Deze veranderingen aan je woning heb je zelf gefinancierd en zijn jouw eigendom. Omdat deze zaken vastzitten aan je woning, vallen ze normaal gesproken onder je opstalverzekering. Maar als je in een huurwoning woont, heb je zelf geen opstalverzekering. Daarom kun je deze vaste onderdelen van je huurwoning meeverzekeren op je inboedelverzekering. Dit noemen verzekeraars huurdersbelang. Ook verbeteringen die de vorige bewoner van de huurwoning heeft aangebracht en die jij tegen betaling hebt overgenomen, vallen onder huurdersbelang.

Ik huur bij jullie. Hoe zit het met de opstalverzekering?

Die is door ons geregeld. U hoeft geen opstalverzekering af te sluiten.

Persoonlijk contact?